Program edukacyjny
dla uczniów klas I- III Szkoły Podstawowej w Kupnie:
„ Uczymy się i programujemy”
Wstęp:
Programowanie to nie tylko zajęcia z informatyki. Polega na rozwiązywaniu określonych problemów, stosowaniu schematów, korzystaniu z instrukcji, działaniu „ krok po kroku”. Podczas zajęć lekcyjnych uczniowie każdego dnia wykonują określone zadania
w odpowiedniej kolejności. Jest to kodowanie, element programowania. Programowanie stało się obecnie ważną częścią nauczania
i obowiązkowym jego elementem, wraz z wprowadzeniem nowej podstawy programowej w 2017 roku. Jego głównym założeniem jest kształcenie umiejętności dedukcji, myślenia analitycznego i algorytmicznego.
Uczniowie uczą się rozwiązywania problemów przez:
- Określenie istoty problemu- rozpoznawanie, nazywanie problemu, zadawanie pytań.
- Rozłożenie problemu na części składowe
- Znalezienie określonych prawidłowości i reguł
- Eliminowanie rzeczy nieistotnych
- Tworzenie rozwiązania metodą – krok po kroku
- Znalezienie i ewentualne poprawienie błędów.
Takie umiejętności, jak analizowanie, planowanie, praca w grupie- będą przydatne w dalszym rozwoju dziecka.
Duży nacisk kładzie się więc na kształcenie następujących umiejętności rozwiązywania problemów: przypisywanie znaczenia do znaku, znajdowanie rytmów i określonych prawidłowości, rozumienie związków przyczynowo- skutkowych i kolejności zdarzeń.
Podstawa programowa określa wymagania szczegółowe wobec treści nauczania w zakresie edukacji informatycznej na I etapie edukacyjnym jako np.:
Osiągnięcia w zakresie rozumienia, analizowania i rozwiązywania problemów. Uczeń:
– układa w logicznym porządku obrazki, teksty, polecenia (instrukcje) składające się między innymi na codzienne czynności;
– tworzy polecenia lub sekwencje poleceń dla określonego planu działania prowadzące do osiągnięcia celu;
– rozwiązuje zadania, zagadki, łamigłówki prowadzące do odkrywania algorytmów.
Charakterystyka programu:
W roku szkolnym 2017/18 w klasach I- III SP w Kupnie realizowane były zajęcia w ramach projektu finansowanego z funduszy europejskich: Razem odkrywamy świat programowania. Zajęcia prowadzone były w Sali komputerowej i cieszyły się dużym zainteresowaniem wśród uczniów. W związku z tym dla klasy II i III został opracowany i wdrożony program realizowany równolegle,
w wersji papierowej„ Uczymy się i programujemy bez komputerów”. Program tenzostał pomyślany tak, aby uczniowie wdrożyli się w świat programowania na zasadzie- koduję, chociaż nie zdaję sobie z tego sprawy. Elementy programowania zostały w nim włączone w zakres obowiązujących zajęć edukacyjnych. Zajęcia dla obu klas prowadzone były przez nauczycieli wychowawców: klasa III pani Irena Micek, klasa II pani Alicja Kret.W roku szkolnym 2018/19 nadal są te zajęcia kontynuowane w klasie III oraz wprowadzone na nowo w klasie I. Obecnie noszą one nazwę: Uczymy się i programujemy – Programowanie na dywanie. Zajęcia obejmują różne ćwiczenia z programowania, w ramach edukacji polonistycznej, społecznej, matematycznej i przyrodniczej. Uczniowie poznając różne treści programowe, uczą się jednocześnie umiejętności rozwiązywania problemów, analizowania zadań, szukania określonych prawidłowości i rozwiązań, rozumienia związków przyczynowo – skutkowych i kolejności zdarzeń.
Cele szczegółowe:
- Kształcenie u uczniów umiejętności logicznego myślenia i planowania pracy
- Zapoznanie uczniów z zasadami kodowania w oparciu o przykłady z życia codziennego, działania według podanej instrukcji. Wprowadzenie pojęć: instrukcja, plan działania.
- Zapoznanie z umownymi znakami wykorzystywanymi w programowaniu (strzałki- w lewo, w prawo, w dół, w górę)
- Rozwijanie umiejętności klasyfikowania, stosowania określonego kodu. Pojęcia: kod, zakodować, odkodować.
- Wprowadzenie pojęcia- pętla w programowaniu ( powtarzalność kroków, stosowanie coraz trudniejszych rozwiązań)
- Kształcenie umiejętności kodowania matematycznego z wykorzystaniem liczebności zbiorów, działań na liczbach, pojęć przestrzennych itp.
Metody i formy pracy:
- Aktywizacja uczniów
- Zachęcanie do nauki przez zabawę
- Stopniowanie trudności
- Stwarzanie wszystkim uczniom równych szans
- Stopniowanie trudności wprowadzanych zadań
- Pokaz, oglądowa, „burza mózgów”.
Praca: indywidualna i grupowa.
Środki dydaktyczne: karty pracy, ilustracje, kratownica do projektowania, strzałki, zadania o charakterze problemowym, przysłowia, karty z ilustracjami, kubki plastikowe, plansze do gier i kodowania, kostki, pionki,instrukcje z kodami, krzyżówki, magiczne kwadraty, wykresy, kratownice do projektowania, plansze z labiryntami, historyjki obrazkowe, zagadki, puzzle, tabelki,wykreślanki, teksty z lukami, testy wyboru, kolorowanki z kodem, podręczniki dla klas I – III, rzutnik, komputer… .
Realizacja programu obejmuje zajęcia z edukacji polonistycznej, edukacji społecznej, edukacji matematycznej i edukacji przyrodniczej oraz zajęcia dodatkowe.
Ćwiczenia z programowania są wprowadzane w dowolnym czasie, według uznania nauczyciela, jako: wprowadzenie do zajęć, zainteresowanie tematem,utrwalenie wprowadzonych treści lub sprawdzenie stopnia opanowania wiadomości.
Treści programowe:
- Czytanie i opracowywanie tekstów, ćwiczenia w mówieniu i w pisaniu, ćwiczenia gramatyczno- ortograficzne z elementami wiedzy o języku. Opracowywanie lektur- bohaterowie, wydarzenia, tytuły. Ćwiczenia ortograficzne – utrwalenie zasad pisowni wyrazów z ó, u, ż, rz, h, ch. Ćwiczenia gramatyczne – części mowy, rodzaje zdań. Ćwiczenia doskonalące technikę czytania
i czytanie ze zrozumieniem.Polska, symbole narodowe, uroczystości i święta państwowe. Zwyczaje i obrzędy związane z świętami: Boże Narodzenie, Nowy Rok, Wielkanoc oraz obchody ważnych uroczystości, jak Dzień Babci i Dziadka, Dzień Matki, Dzień Dziecka… - Określanie wzajemnego położenia, porównywanie i porządkowanie przedmiotów, rozpoznawanie figur geometrycznych, klasyfikowanie przedmiotów według określonej cechy, symetria osiowa, działania na liczbach, rozwiązywanie grafów, tabelek, prostych działań z okienkami, dodawanie i odejmowaniew zakresie 30 bez i z przekroczeniem progu dziesiątkowego, porównywanie liczb z użyciem znaków: <, >, =, rozwiązywanie zadań tekstowych. Umiejętności praktyczne – mierzenie, liczenie pieniędzy, odczytywanie godzin na zegarze, pojęcia: dni tygodnia, miesiące, pisanie dat….
- Zmiany w przyrodzie w poszczególnych porach roku. Życie roślin i zwierząt: w ogrodzie, w polu, w lesie, w parku. Warstwy lasu.Zachowanie w lesie. Rodzaje krajobrazów. Składniki krajobrazu. Rośliny uprawiane w Polsce. Zbiorniki wodne, życie
w wodzie. Drzewa liściaste i iglaste w Polsce. Podział i grupowanie organizmów: ssaki, ptaki, płazy, gady, owady. Ochrona przyrody. Środki transportu. Bezpieczeństwo w domu, w szkole, w drodze do i ze szkoły. Pojęcie zdrowia, zasady higieny.
Tematyka i przykłady ćwiczeń z programowania:
- Wprowadzenie nowej litery:– Dokończ szlaczek według własnego pomysłu.
– Napisz wyrazy po śladzie. Otocz pętlami sylaby według podanego kodu.
– Przeczytaj tekst i podkreśl literę, np. ę, ą…..
– Zaprojektuj podaną literę w albumie liter.
- Utrwalenie poznanych części mowy: – Pokoloruj wyrazy według podanego kodu.
- Pisownia wyrazów z „rz”: – Wykonaj rysunki do podanych wyrazów, np. jarzębina, żołądź, liście, orzech….., zapamiętaj ich pisownię.
- Pisownia wyrazów z „h”: – wykreślanka wyrazowa, krzyżówka.
- Poznajemy bohaterów lektury: np. Kubuś Puchatek – krzyżówka, plątaninka wyrazowa, rebusy.
- Bohaterowie lektury: Zaczarowana zagroda:– tablica multimedialna, puzzle, krzyżówka.
– Na podstawie wiersza „ Lokomotywa” rozwiąż krzyżówkę i odczytaj hasło. Uzupełnij nim zdanie, np. Autorem wiersza jest Julian……………….
- Ćwiczenia ortograficzne: – Letnia ortografia – wykonaj rysunki do podanych wyrazów: morze, słońce, plaża, góry, żaglówka, wędrówka. Przeczytaj zdania, uzupełnij brakujące litery.
- Pisownia wyrazów z „ó” i „u”: – Uzupełnianie luk w tekście.
– W podanych wyrazach wpisz brakujące litery.
– Wykonaj rysunki do wyrazów, np. śnieg, lód, mróz, łyżwy, wróbel, choinka. Zapamiętaj ich pisownię.
- Sprawdzian znajomości opracowanych lektur: – Odkoduj tytuły utworów. [ np. KrólowaŚniegu, Kubuś Puchatek…]
- Mądrość zawarta w przysłowiach: – Odkoduj treść przysłów zgodnie z instrukcją.
- Rozpoznajemy poznane części mowy:– Znajdź w tekście pt. W lesie po 5 czasowników, rzeczowników i przymiotników. Zapisz je w tabeli.
– Przeczytaj wyrazy. W każdym wierszu wkreśl ten, który nie pasuje do pozostałych. Jaką wspólną nazwę nadasz wyrazom
w każdym wierszu.
–
- Utrwalenie wiadomości o rzeczowniku: – Pokoloruj według kodu: osoby, zwierzęta, rośliny, rzeczy.
- Rozpoznajemy zdania: oznajmujące, pytające i wykrzyknikowe: – Test wyboru. Uzupełnienie zdań znakami przestankowymi.
- Bohaterowie z bajek i baśni: – Odczytaj kody i napisz obok każdego rysunku imię dziecka, którego one dotyczą.
– Przyjrzyj się obrazkom. Pokoloruj tylko te, które pochodzą z tej samej bajki np. Kopciuszek.
- Doskonalenie czytania ze zrozumieniem: – Przeczytaj tekst, następnie uzupełnij brakujące elementy na rysunku.
– Przeczytaj uważnie tekst. Podkreśl właściwe odpowiedzi [ test wyboru].
– Przeczytaj wyrazy. W każdym wierszu wkreśl ten, który nie pasuje do pozostałych. Jaką wspólną nazwę nadasz wyrazom w każdym wierszu.
- Kodujemy Święta Bożego Narodzenia: – Zakoduj na planszy drogę od Mikołaja do prezentów.
– Zakoduj choinkę, wybieraj tylko pola z literą O.
– Połącz kropki, rozpoczynając od zaznaczonego miejsca. Staraj się rysować bez odrywania ręki ( but Mikołaja, choinka).
- Kodujemy Święta Wielkanocne: – Pokoloruj wielkanocną pisankę według instrukcji: np. całe jajko na pomarańczowo,
na środku kurczątko, nad nim trzy czerwone linie, pod nim dwa zielone zygzaki. - Kodujemy nasze symbole narodowe:– Odczytaj kody strzałkowe i narysuj flagę Polski. Pomaluj rysunek zgodnie
z instrukcją.
– Z liter zamieszczonych na fladze ułóż wyraz mówiący o uczuciach do ojczyzny.
– Uzupełnij opis godła narodowego podanymi przymiotnikami.
- Pory roku: – Pokoloruj wiosenny obrazek. W krzyżówce wpisz nazwy zaznaczone na obrazku cyframi od 1 do 9.
– Oblicz działania umieszczone na wiosennym parasolu. Pokoloruj jego części według kodu, np. 19 + 10 = 9 (czerwony).
- Zmysły: – Połącz nazwy zmysłów z odpowiednimi rysunkami.
- Stolice Polski: – Odgadnij rebusy. Wpisz nazwy kolejnych stolic Polski.
- Bezpieczne ferie: – Przyjrzyj się obrazkom. Pokoloruj tylko te, na których dzieci bawią się bezpiecznie.
- Zwierzęta żyjące w lesie: – Połącz zwierzęta z ich tropami.
– Pokoloruj pożywienie, które leśniczy dostarczy zwierzętom leśnym w czasie zimy.
- Składniki krajobrazu:– Zamaluj kółka na taki kolor, jakim są zaznaczone składniki krajobrazu na mapie.
- Układ Słoneczny:– Ponumeruj planety w kolejności od Słońca. Wpisz właściwe litery. Odczytaj ich nazwy.
– Wybierz z ramki i zapisz wyrazy, które tworzą rodzinę wyrazu: kosmos.
- Aspekt kardynalny i porządkowy liczby: – W których wagonach będą siedziały dzieci? Przeczytaj tekst w chmurkach
i połącz wagon z pasażerem.
– Ponumeruj kolejno czapki. Odpowiedz na pytania i wpisz liczby w kratki, np. Która z kolei jest czapka żółta?
– Sarenka szuka drogi do karmnika. Możesz jej pomóc kolorując wszystkie okienka z wynikiem np. 9.
- Prawa i lewa strona: – Uzupełnij rysunek według podanej instrukcji.
- Liczby parzyste i nieparzyste: – Labirynt liczbowy- znajdź drogę do celu, wynik jest liczbą parzystą.
– Oblicz i pokoloruj tylko te żaglówki, na których wynik dodawania jest liczbą parzystą.
- Pojęcie zbioru i podzbioru: – Skreśl element, który nie pasuje do danego zbioru.
– W każdym rzędzie skreśl zbiór, który nie pasuje do pozostałych.
- Rozpoznawanie figur geometrycznych: – Idź w kierunku, który pokazuje strzałka. Rysuj wykonane kroki w kratkach.
– W każdym rzędzie pokoloruj tę figurę z kolei, którą wskazuje liczba.
– Zakoduj w pięciu ruchach swoją trasę na planszy z figurami geometrycznymi.
– Pokoloruj rysunek. Policz z ilu figur go utworzono.
– Dokończ rytm wykorzystując podane figury geometryczne.
- Oś symetrii: – Dorysuj drugą połowę motyla i identycznie pokoloruj dorysowany fragment.
– Narysuj podany rysunek w większych kratkach, zacznij od kropki.
– Narysuj podane wzory tak, jakby były odbite w lustrze.
– Dorysuj drugą część każdego obrazka po drugiej stronie przerywanej linii.
- Dodawanie i odejmowanie liczb: – Wyprowadź biedronkę z labiryntu. Możesz przechodzić tylko przez bramki, dla których wynik wynosi 8.
– Poszukaj drogi do parku linowego. Idź drogą, na której wynik dodawania i odejmowania wynosi 7.
– Uzupełnij piramidę, dodawaj dwie liczby obok siebie, a wynik wpisz nad nimi.
– Oblicz i odczytaj hasło, uzupełnij tabelę.
– Znajdź drogę od bociana do żaby, oblicz tylko działania na dodawanie.
- Obliczanie działań z użyciem grafów: – Policz i uzupełnij okienka oraz elementy w zbiorach.
– Uzupełnij działania na ślimaku, wpisz wyniki w puste okienka.
- Mierzenie długości: – Zmierz drogę, jaką musi pokonać żółw, aby dojść do miski z wodą.
– Odczytaj z wykresu długość podanych klocków i wpisz wyniki w okienka pod klockami.
– Masz przed sobą trasę wyścigu kolarskiego. Oblicz długość każdego z etapów, skorzystaj z podanych informacji.
- Dni tygodnia: – Uzupełnij zdania odpowiednim dniem tygodnia: Dziś jest…. Wczoraj był…. Jutro będzie…
– Wytnij i dopasuj elementy do siebie. Uzupełnij zdanie. Na puzzlach są……
- Liczby do 20:– Połącz liczby większe od 3, a mniejsze od 13. Pokoloruj powstały obrazek.
– Masz trzy kwiatki z liczbami. Uzupełnij pozostałe płatki tak, aby po ich dodaniu wynik był równy 20.
- Miesiące:– Rok ma 12 miesięcy. Rok na kartce z kalendarza zgubił 2
3 miesiące. Wpisz ich nazwy w ramki i połącz z miejscem, w którym powinny stać.
- Pory roku: – Odszukaj literki, a potem cyfry wskazane przez szyfr. Kratkę, w której się skrzyżują, pokoloruj. A może znasz pozostałe pory roku? Napisz ich nazwy.
- Działania z okienkami: – W bibliotece na półkach ustawiono książki. Po ile książek trzeba dołożyć, aby na każdej półce było ich 30.
- Pisanie dat: – Masz kartkę z kalendarza. Zaznacz na niej dzień 13 lutego, 6 lutego oraz dzień imienin Walentego. Uzupełnij tabelkę wpisując datę i dzień tygodnia.
– Uporządkuj podane daty od najwcześniejszej do najpóźniejszej.
- Odczytywanie wskazań termometru: – Przyjrzyj się wykresowi i uzupełnij zdania…..
- Zegar: – Narysuj na każdym zegarze wskazaną godzinę.
- Zwierzęta i rośliny w parku: – Wykreślanka – np. zakreśl nazwy zwierząt, które są ssakami,
– zakreśl nazwy ptaków,
– zakreśl nazwy drzew liściastych itp.
- Poznajemy ssaki i ptaki domowe: – Wykreślanka wyrazowa, krzyżówka.
- Sport to zdrowie! Poznajemy różne dyscypliny sportowe:– Odkoduj podaną informację, według podanego kodu,
a dowiesz się, jakie dyscypliny sportowe uprawia się zimą. - Warstwy lasu:– Napisz a tabeli po 5 nazw roślin występujących w poszczególnych warstwach lasu.
– Wpisz do krzyżówki nazwy zwierząt żyjących w lesie.
– Wykreśl nazwy grzybów jadalnych. Ułóż z rozsypanki wyrazowej i zapisz zdanie rozkazujące: [ Zbieraj tylko te grzyby, które dobrze znasz!]
- Jak należy zachowywać się w lesie: – Obejrzyj rysunki. Sowy dają ci dobre rady dotyczące zachowania się w lesie. Ułóż zdania z rozsypanek wyrazowych i napisz je pod rysunkami.
- Poznajemy życie na polu: – Wpisz do krzyżówki nazwy zwierząt przedstawionych na obrazkach. Można je spotkać w polu.
- Łańcuch pokarmowy:– Obejrzyj rysunki i utwórz trzy łańcuchy pokarmowe występujące w polu, w lesie i w ogrodzie.
- Rośliny uprawiane w Polsce:– Wykreślanka: zbożowe, okopowe, oleiste, włókniste.
– Na podstawie rysunków wpisz do tabelki nazwy roślin uprawianych w Polsce.
– Odgadnij zagadki. Napisz rozwiązania [ ziemniaki, buraki cukrowe, dynia]
- Drzewa liściaste i iglaste w Polsce: – Tablice demonstracyjne, krzyżówki, eliminatki wyrazowe.
- Poznajemy rzeki w Polsce: – Poszukaj na mapie, a następnie w zapisanych literach wykreśl nazwy rzek.
- Znaki drogowe: – Zamaluj na ilustracji, odpowiedni kolor sygnalizacji świetlnej.
– Pokoloruj kratki według podanego kodu, a dowiesz się, jakie znaki drogowe powinny być blisko szkoły.
- Zmiany w przyrodzie w różnych porach roku:– Masz cztery identyczne obrazki. Pokoloruj je tak, aby każdy przedstawiał inną porę roku.
- Woda.Życie w wodzie: – Nazwij jednym wyrazem rysunki przedstawione w zbiorach. Wpisz je do krzyżówki, a dowiesz się, co jest wszystkim potrzebne do życia.
- Środki transportu:– Przeczytaj zagadki. Połącz je strzałkami z odpowiednimi rysunkami.
Przedstawione w naszym programie przykładowe ćwiczenia z zakresu programowania, mogą być inspiracją do uatrakcyjnienia zajęć lekcyjnych. Pobudzają one ciekawość, sprawiają dzieciom ogromną satysfakcję, uczą współdziałania. Wiele takich propozycji znajduje się w podręcznikach szkolnych i różnych opracowaniach dla dzieci. Warto je wprowadzać i wykorzystywać podczas pracy
z uczniami na każdej lekcji.
Literatura:
– Zasoby edukacyjne: Scholaris, podręczniki szkolne,
– Zbiór zadań z matematyki – „ Matematyka z uśmiechem” Elżbiety Jordanowskiej,
– Ei System: „ Programowanie w ruchu”
– Program Edukacji Wczesnoszkolnej – Wydawnictwo MAC Edukacja.
Opracowanie: Irena Micek i Alicja Kret
.