Profilaktyka – cyberbezpieczeństwo

Dynamiczny rozwój technologii IT, w XXI wieku stwarza bardzo wiele możliwości rozwoju w wielorakich dziedzinach życia człowieka. Żyjemy w świecie gdzie komputery, laptopy, smartfony, tablety i wiele innych urządzeń IT, tak jak ludzie, zakłady pracy, szkoły są połączone z Internetem. Stopień rozwoju nowoczesnych technologii i ich wszechobecność powodują coraz większy wpływ na każdy element życia młodego człowieka oraz na funkcjonowanie placówek oświatowych. Nowoczesne formy komunikacji oparte na nowych rozwiązaniach technologicznych przekładają się na lepsze funkcjonowanie procesów informacyjnych w szkołach stwarzając nowe perspektywy ich rozwoju i funkcjonowania. Nowoczesne rozwiązania oferują nieograniczone możliwości i korzyści ułatwiając pracę i życie codzienne, ale równocześnie tworzą zagrożenia na nieznaną dotąd skalę. Obecnie każdy czy to jednostka, organizacja, zakład pracy, szkoła wykorzystuje poufne dane i jest realnie narażona na wystąpienie takich zdarzeń jak: atak na serwer, czy system operacyjny, oprogramowanie, kradzież poufnych danych, cyberprzemoc.

Wychodząc naprzeciw nowoczesnym zagrożeniom ucznia, w dniu 5 marca 2025 roku w Szkole podstawowej im. Jana Pawła II
w Kupnie, zostało zorganizowanie spotkanie z pracownikami Centralnego Biura Zwalczania Cyberprzestępczości w Rzeszowie,
p. podkomisarz K. Dykas, oraz p. aspirant A. Wójcik. Panie policjantki przedstawiły prezentacje „Zagrożenia wynikające
z Cyberprzestępczości”. W spotkaniu uczestniczyli uczniowie klas IV – VIII. Cyberprzemoc to rodzaj przemocy, której akty dokonywane są przy użyciu nowych technologii. Do kategorii takich zjawisk zaliczamy: wyzywanie, straszenie, prześladowanie, oczernianie, poniżanie kogoś w Internecie lub przy użyciu urządzeń mobilnych. W praktyce polega ona m.in. na przerabianiu
i publikowaniu ośmieszających materiałów, zdjęć, filmów, upublicznianiu sekretów ofiar, wulgarnym, i złośliwym komentowaniu wpisów i zdjęć. Może to być także podszywanie się pod inną osobę za pomocą przechwyconego profilu, poczty, jak również celowe ignorowanie aktywności ofiary w sieci. Akty cyberprzemocy należy rozpatrywać zarówno w kontekście ofiary (osoby poszkodowanej), jak i sprawcy (osoby lub grupy osób) oraz świadka zdarzenia. Cechą charakterystyczną cyberprzemocy jest wyższą, niż w tradycyjnej formie przemocy, anonimowość. Pozwala ona sprawcom na odczuwanie złudnego wrażenia bezkarności. To z kolei może zachęcać do podejmowania działań przemocowych. Cyberprzemoc charakteryzuje się ciągłością trwania (zwykle nie kończy się na jednorazowym zdarzeniu) oraz szybkością rozpowszechniania się informacji/materiałów skierowanych przeciwko jej ofierze oraz ich dostępność.

Bardzo serdecznie dziękujemy Paniom z policjantkom z Centralnego Biura Zwalczania Cyberprzestępczości oddział w Rzeszowie za bardzo profesjonalne przeprowadzenie zajęć profilaktycznych z w/w tematu. Bezpieczne korzystanie uczniów z nowoczesnych technologii IT, jest bardzo ważna umiejętnością, która jest wykorzystywana przez nich wiele razy dziennie.

Zdjęcia możecie zobaczyć tutaj

Szkolny koordynator akcji „STOP CYBERPRZEMOCY” – Witold Antosz