Uczniowie klasy siódmej i ósmej uczestniczyli w ósmej edycji Lekcji o Funduszach Europejskich „Projekt Klimat”. Szkolny koordynator projektu
p. Witold Antosz, zajęcia przeprowadzili w kl. VII p. Anna Marek, w kl. VIII p. Witold Antosz.
Na dobry początek uczestnicy zajęć otrzymali materiały dydaktyczne w postaci broszury „Unia Europejska – Najważniejsze informacje, gdzie mogli znaleźć odpowiedzi na najważniejsze pytania:
- Czym jest Unia Europejska ?
- Ile krajów obecnie ją tworzy ?
- Dlaczego chcemy być razem ?
- Jakie korzyści uzyskujesz jako obywatel Unii Europejskiej ?
Tematem przewodnim tego rocznej edycji Lekcji o Funduszach Europejskich był – „Projekt Klimat”. Treści związane z realizacja projektu uczniowie otrzymali w formie komiksu tematycznego, który wprowadził uczestników w zagadnienie klimatu. Po wyjaśnieniu kluczowych kwestii związanych
z zagrożeniem wynikającym z braku dbania o środowisko naturalne, uczniowie musieli zmierzyć się z zadaniami:
- 1 „Likwidacja miejskich wysp ciepła”
- 2 „Walka ze smogiem”
- 3 „Powstrzymanie suszy”
- 4 „Walka z powodziami”
Podczas rozwiazywania zadań projektowych widać było bardzo duże zaangażowanie wszystkich uczestników lekcji o funduszach europejskich. Widać było rzetelne i solidne przygotowanie do lekcji. Postawione zadania przed uczniami bardzo mocno zbliżyły ich do tematu ochrony środowiska.
W trakcie dyskusji po zakończeniu realizacji wyznaczonych zadań, uczniowie bardzo chętnie dzielili się swoimi przemyśleniami wynikającymi
z nabytej wiedzy w trakcie realizacji „Projektu Klimat”. W ich wypowiedziach przewijały się konkretne pomysły na rozwiązanie problemów klimatycznych:
„Każdy z Nas może codziennie drobnymi wyborami i działaniami wpłynąć na zatrzymanie zmian klimatu”; „Zawsze możemy liczyć na wsparcie ze strony UE, w działaniach podejmowanych na poprawę klimatu w kwestii finasowania projektów które chronią środowisko naturalne”; „Poprawiny klimat sprawi że będzie żyło Nam się lepiej, wpłynie na Nasze lepsze samopoczucie, i będziemy czuć się zdrowo i bezpiecznie”.
Bardzo istotnym efektem tej lekcji było uświadomienie uczniom, że bez względu na to gdzie się mieszka – wielka aglomeracja miejska czy mała wioska, wszędzie są realizowane Projekty, które wspierają klimat i są finansowane z funduszy europejskich. Dlatego razem z nimi możemy pokonać zmiany klimatyczne: walczyć z suszą i powodziami, zlikwidować miejskie wyspy ciepła czy smog.
Zdjęcia możecie zobaczyć tutaj
Witold Antosz