„LEKCJA O FUNDUSZACH EUROPEJSKICH” – przeprowadzona w naszej szkole
Zdjęcia możecie zobaczyć tutaj 🙂
Czas trwania lekcji:45 minut
Typ szkoły: podstawowa
Grupa docelowa: klasy: V, VI i VIII Szkoły Podstawowej im. Jana Pawła II w Kupnie
Przedmiot: godzina wychowawcza
Temat: Lekcja o Funduszach Europejskich
Cel główny:
- Popularyzacja wiedzy na temat Funduszy Europejskich, Programu Polska Wschodnia 2014 – 2020 (POPW) i innych programów operacyjnych perspektywy finansowej UE na lata 2014 – 2020, realizowanych na terenie województw Polski Wschodniej;
- Promocja projektów realizowanych dzięki dofinansowaniu z POPW i PO RPW;
- Zainspirowanie uczniów kl. VIII do analizy zmian i korzyści, jakie przyniosła/przyniesie lokalnej lub ogólnopolskiej społeczności, realizacja w Polsce Wschodniej inwestycji współfinansowanych z Funduszy Europejskich.
Cele operacyjne:
Wiedza: Po realizacji zajęć uczeń wie:
- Czym są Fundusze Europejskie, a w szczególności Program Operacyjny Polska Wschodnia;
- Ile jest Funduszy Europejskich;
- Jakie inicjatywy mogą być finansowane ze Funduszy Europejskich;
- Potrafi wymienić przykładowe projekty finansowane ze środków Funduszy Europejskich;
- Jak zmieniła się rzeczywistość społeczna dzięki dofinansowaniom różnego typu inwestycji ze środków Funduszy Europejskich.
Umiejętności: po realizacji lekcji uczeń potrafi:
- Wskazać przykładowe nazwy Funduszy Europejskich;
- Wskazać województwa, które obejmuje program Polska Wschodnia;
- Wskazać rodzaje działań, które mogą być finansowane ze środków Funduszy Europejskich;
- Wskazać dobre praktyki/przykłady dotyczące pozytywnych zmian, wynikających z finansowania różnych inicjatyw ze środków Funduszy Europejskich.
Wnioski: które powinien wyciągnąć uczeń po realizacji lekcji:
- Program Polska Wschodnia wspiera rozwój gospodarczy w makroregionie;
- Fundusze Europejskie mają bardzo pozytywny wpływ na obraz współczesnej Polski;
- Można pozyskać realne wsparcie z Funduszy Europejskich można znaleźć w każdym regionie Polski Wschodniej, w bardzo wielu obszarach.
Formy pracy:
- Praca indywidualna;
- Praca grupowa;
- Praca zbiorowa.
Metody:
- Emisja animowanego filmu;
- Praca indywidualna z tekstem;
- Praca w grupach;
- Test wiedzy;
- Zadanie dodatkowe.
Materiały dydaktyczne
- Film animowany tematyczny;
- Komiks;
- Materiały do zadań;
- Karta pracy.
Przebieg lekcji
Część lekcji | Czynności nauczyciela | Czynności ucznia |
Wprowadzenie
Czas trwania: 10 minut |
1. Czynności organizacyjne.
2. Podanie tematu lekcji. 3. Emituje film animowany. 4. Omawia film, podaje dodatkowe informacje dot. Funduszy Europejskich, odpowiada na pytania uczniów |
1. Oglądają film
2. Zadają pytania dotyczące filmu |
Rozwiniecie cz. 1.
Czas trwania: 20 minut |
1. Przekazuje komiks każdemu uczniowi, prosi o przeczytanie komiksu (wyznacza uczniów do głośnego odczytania komiksu)
2. Wydaje polecenie rozwiania zadania konkursowego zamieszczonego w komiksie (indywidualnie) i przedstawia zasady rozstrzygnięcia konkursu. 3. Pilnuje czasu wykonania. Sprawdza i weryfikuje prawidłowe odp. Zadania konkursowego. 4. Wręcza nagrody trojgu pierwszych uczniów, którzy poprawnie rozwiązali zadanie konkursowe oraz wszystkim uczniom upominki (zakładki magnetyczne) |
1. Czytają komiks
2. Rozwiązują zadanie konkursowe |
Rozwiniecie cz. 2
Czas trwania: 10 minut
|
1. Nauczyciel organizuje klasę do celów przeprowadzania dowolnego ćw., dodatkowego z zestawu zadań.
2. Dzieli klasę na grupy. 3. Wyjaśnia zadanie, które należy zrealizować w grupie |
1. Pracują w grupach nad roz. Zadania.
2. Prezentują wyniki pracy na forum klasy. |
Zakończenie
Czas trwania: 5 minut |
1. Podsumowuje przedstawiony temat
2. Przekazuje uczniom test sprawdzający wiedzę z częścią ankietową |
1. Indywidualnie rozwiązują test z częścią ankietową i przekazują nauczycielowi. |
Opracowali: mgr inż. Anna Marek, mgr inż. Witold Antosz