Znajomość zasad udzielania pierwszej pomocy może być przydatna w codziennym życiu. Musisz wówczas działać szybko i zdecydowanie, zgodnie z zasadami pierwszej pomocy.
Zdjęcia tutaj 🙂
Wytyczne dotyczące zasad udzielania pierwszej pomocy określa Europejska Rada Resuscytacji. W Polsce jej przedstawicielem jest Polska Rada Resuscytacji.
Temat został zrealizowany przez uczniów klasy piątej z Szkoły Podstawowej im. Jana Pawła II w Kupnie w formie projektu. W trakcie zajęć uczniowie zostali zapoznani z celami projektu, a następnie klasa podzieliła się na zespoły ratownicze, którym zostały przydzielone zadania: krwawienie z nosa, zwichnięcie kostki, skurcz mięśni. Można było wybrać jeden uraz lub podejść do zagadnienia kompleksowo i opracować zasady postępowania do wszystkich urazów. Jeden zespół ratowniczy opracował kompleksową prezentację do wszystkich urazów, a pozostałe zespoły opracowały jeden uraz. Każdy z przypadków był prezentowany z zasadami postępowania.
CELE SZCZEGÓŁOWE PROJEKTU:
- Rozumienie i stosowanie pojęć i wiedzy z zakresu pierwszej pomocy;
- Rozumienie poleceń;
- Przygotowanie apteczki pierwszej pomocy;
- Rozpoznanie urazu;
- Prawidłowe złożenie meldunku o zdarzeniu;
- Dostosowanie sposobu postępowania ratowniczego do zaistniałej sytuacji;
- Współdziałanie w grupie ratowniczej;
- Prawidłowe udzielanie pierwszej pomocy.
PYTANIA PROWADZĄCE W PROJEKCIE
- Czy znasz właściwe słownictwo stosowane w ratownictwie ?
- Czy znasz zasady postępowania ratowniczego w najczęściej występujących urazach ?
- Czy potrafisz skompletować apteczkę pierwszej pomocy ?
- Jakie informacje muszą być zawarte w meldunku do służb ratowniczych z miejsca zdarzenia ?
Po zapoznaniu się z tematem, celami projektu i przeanalizowaniu celów szczegółowych i pytań prowadzących, każda z grup ratowniczych musiała wykonać wszystkie zadania i ćwiczenia opisane w ścieżce realizacji projektu.
ŚCIEŻKA REALIZACJI PROJEKTU
Skorzystaj z słownika języka polskiego lub encyklopedii, by wyjaśnić znaczenie słowa resuscytacja – wyjaśnienie zapisz w zeszycie. Następnie musicie uzupełnić poniższe polecenia wyrażeniami z rozsypani znajdującej się pod zadaniem.
Zasady postępowania z osobami rannymi
- ……… przemywaj ani …….. przecieraj rany.
- Nie wyciągaj ……. obcych znajdujących się w …….
- Nie pozwól na przemieszczanie się …….. w ranie i pogłębianie się urazu.
- Gdy …… krwawi, zastosuj bezpośredni ucisk na ranę.
- Załóż …………
- Jeśli poszkodowany straci ……… , zastosuj pozycję boczna ustaloną
- Zapewnij poszkodowanemu komfort termiczny i ………
- Wezwij ………..
(nie; przedmiotów; rana; jałowy opatrunek; okryj go; pogotowie ratunkowe; nie; ranach; przedmiotów; przytomność;)
Pozostałe zadania dla grup ratowniczych: skompletować własne zestawy opatrunkowe pierwszej pomocy, skompletować prawidłową zawartość apteczki pierwszej pomocy.
Forma prezentacji projektu:
Każdy zespół ratowniczy przeprowadził akcję ratowniczą z wybranych przez siebie przypadków a pozostali uczniowie obserwowali działania i punktowali według zasad ujętych w Karcie oceny. Omawiając prawidłowość przeprowadzonych czynności ratowniczych przez grupy.
PODSUMOWANIE PRACY PRZY REALIZACJI PROJEKTU
Dzięki zrealizowaniu projektu z zakresu udzielania pierwszej pomocy uczniowie klasy piątej zdobyli podstawową i niezbędną wiedzę w codziennym życiu i odpowiednie umiejętności ratownicze. Omówione zostały zadania, które sprawiły uczniom największe trudności. Wszyscy potwierdzili, że działanie w zespole ratowniczym jest łatwiejsze niż samodzielne udzielanie pierwszej pomocy, jak również uznano że praca w grupie uczy odpowiedzialności i umiejętności współpracy i współdziałania.
Działania grup ratowniczych uczniowie oceniali według poniższych kryteriów.
KRYTERIA OCENY
- Zabezpieczenie miejsca zdarzenia.
- Ocena stanu osoby poszkodowanej.
- Udzielanie pierwszej pomocy.
- Użycie środków opatrunkowych .
- Podjęcie decyzji o powiadomieniu służb ratowniczych.
- Wkład w pracę zespołową.
- Prezentacja o ocena działań przeprowadzonych w zespole.
Wszystkie zespoły ratownicze przygotowały się do prezentacji swoich zadań celująco. Była prezentacja multimedialna połączona z pokazem praktycznym i komentarzem lektora, przeważały plakaty jako forma wizualizacji zdarzenia, z pokazem grupy ratowniczej i komentarzem lektora, został też opracowany poradnik medyczny do udzielania pierwszej pomocy z przydzielonych wypadków. W każdej pracy widać było zaangażowanie uczestników projektu, dbałość o szczegóły w przygotowaniu rekwizytów – bo była nawet makieta samochodu który potrącił pieszego na przejściu dla pieszych.
Wszystkie zespoły otrzymały za przygotowanie i zaprezentowanie pracy projektowej ocenę celującą. Projekt realizowany w ramach zajęć z techniki. Nauczyciel prowadzący mgr inż. Witold Antosz.
Podziękowania należą się też rodzicom uczniów kl. V, którzy włączyli się w realizację projektu.
Opracował: Witold Antosz