Laboratoria Przyszłości to inicjatywa edukacyjna realizowana przez Ministerstwo Edukacji i Nauki we współpracy z Centrum GovTech w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów. Naszą wspólną misją jest stworzenie nowoczesnej szkoły, w której zajęcia będą prowadzone w sposób ciekawy, angażujący uczniów oraz sprzyjający odkrywaniu ich talentów i rozwijaniu zainteresowań. Celem inicjatywy jest wsparcie wszystkich szkół podstawowych w budowaniu wśród uczniów kompetencji przyszłości z tzw. kierunków STEAM (nauka, technologia, inżynieria, sztuka oraz matematyka).
W ramach programu „Laboratoria Przyszłości” Szkoła Podstawowa im. Jana Pawła II w Kupnie otrzymała wsparcie finansowe w wysokości 60 000 złotych na zakup wyposażenia technicznego, potrzebnego w kształtowaniu i rozwijaniu inteligencji wielorakich uczniów tj.: umiejętności manualnych i technicznych, umiejętności samodzielnego i kreatywnego myślenia, zdolności myślenia matematycznego oraz umiejętności w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii, stosowania technologii IT. Organizowanie właściwej i ergonomicznej pracy uczniów na zajęciach lekcyjnych i poza lekcyjnych. Wdrażanie do pracy w różnych formach: zespołowej, indywidualnej, grupowej. Budowania właściwych relacji w czasie zajęć oraz radzenia sobie w nowoczesnym technologicznie życiu codziennym.
W ramach programu „Laboratoria Przyszłości”, szkoła zakupiła pomoce dydaktyczne w dziedzinie:
- Wyposażenie stanowisk do pracy narzędziowej/technicznej
- Wyposażenie stanowisk pracy gospodarstwa domowego
- Mikrokontrolery z sensorami, wzmacniaczami, płytkami prototypowymi i innymi akcesoriami
- Sprzęt do nagrań dla nauki prezentacji swoich osiągnięć (kamery, mikrofony, oświetlenie etc.
- Stacje lutownicze (do mikrokontrolerów).
Korzyści z Laboratoriów Przyszłości
Z perspektywy szkoły i nauczyciela:
- Sfinansowanie nowoczesnego wyposażenia – nie tylko wymaganego, ale również dodatkowego, wskazanego przez szkołę
- Nowe technologie i eksperymenty, ułatwiające przekazywanie wiedzy
- Wsparcie w realizacji podstawy programowej, prowadzeniu kół zainteresowań i zajęć dodatkowych
- Rozwój merytoryczny nauczycieli. Sfinansowanie nowoczesnego wyposażenia – nie tylko wymaganego, ale również dodatkowego, wskazanego przez szkołę
Z perspektywy rodzica i ucznia:
- Zwiększenie zainteresowania dziedzinami technicznymi i ścisłymi;
- Popularyzacja rozwiązań i umiejętności praktycznych, połączenie zdobywania wiedzy
z przygodą; - Odkrywanie i rozwój talentów oraz inwestycja w lepszą przyszłość młodych
Zakupiony sprzęt odpowiada naszym potrzebom i wykorzystywany jest w realizacji podstawy programowej, na zajęciach dodatkowych, kołach zainteresowań jak również w przygotowaniach do konkursów.
Zdjęcia zobaczycie tutaj
Opracował szkolny koordynator: Witold Antosz