W ramach zajęć technicznych, uczniowie kl. III A gimnazjum im. Jana Pawła II w Kupnie, przygotowali projekt „Budujemy nasz własny most”. Uczniowie dobrali się w 4-5 osobowe grupy. Projekt skład się z dwóch części:
1.Teoretycznej, która polegała na przygotowaniu i napisaniu raportu dotyczącego budowy mostu korzystając z dostępnych źródeł informacji i przedstawienie go na forum klasy.
2. Praktycznej, której celem jest zbudowanie mostu z wykałaczek (zapałek) i kleju do drewna przez ten sam zespół uczniów tak, aby uniósł jak największy ciężar. Każdy zespół powinien użyć 125 wykałaczek (zapałek), kawałek tektury. Konieczne było dołączenie planu mostu.
Cała praca miała być wykonana w domu samodzielnie przez zespół bez użycia materiałów gotowych.
Opieka nad prawidłowym realizowaniem projektu sprawował: p. Antosz Witold – nauczyciel techniki.
Budujemy nasz własny most – instrukcja:
Celem projektu jest zbudowanie mostu z wykałaczek (lub zapałek) i kleju do drewna przez zespół uczniów tak, aby uniósł największy ciężar.
Każdy zespół powinien użyć 125 wykałaczek (lub zapałek), kawałek tektury. Konieczne jest dołączenie planu (projektu) mostu.
Cały projekt ma być wykonany w domu samodzielnie przez zespół bez użycia materiałów gotowych.
Plan projektu:
Wybudować most na kawałku grubej tektury o wymiarach 15 cm na 35 cm (rys 1).
Narysować rzekę, 15 cm szeroką na środku tektury(rys 1).
Narysować 5 cm kwadraty na każdym końcu tektury 2,5 cm od rzeki i 2,5 cm od brzegu (rys 2).
Narysować i wyciąć 4 cm kwadrat dokładnie w środku tektury tam gdzie jest rzeka (rys 2).
Most musi dotykać tylko dwóch kwadratów na brzegu rzeki.
Nie wolno podpierać mostu w środku rzeki.
Most musi mieć 5 cm wysokości i co najmniej 4 cm szerokości.
Testowanie mostu:
Do testowania mostu i sprawdzenia, który a mostów jest w stanie udźwignąć największy ciężar będzie potrzebne wiaderko, mocny sznurek, odważniki 1kg, 2kg,5kg oraz mniejsze. Należy przymocować sznurek do podstawy mostu zawiązując go wokół gwoździa. Drugi koniec sznurka należy przymocować do wiaderka i zawiesić je na sznurku tak aby swobodnie zwisało. Testowanie mostu zacząć od wkładania najmniejszych ciężarków do wiaderka a następnie coraz większych( można też wlewać wodę). W końcu doprowadzić do załamania mostu. Obliczyć całkowity ciężar jaki był w stanie unieść most. Obliczyć wytrzymałość naszego mostu przez podzielenie ciężaru przez ilość użytych zapałek.
Po przygotowaniu projektu grupy prezentowały swoje „mosty”, po dwie grupy na jednej lekcji. Po doprowadzeniu do złamania się mostu, według ustalonych zasad w projekcie, uczniowie przeliczali wytrzymałość mostu.
Badanie wytrzymałości mostu pokazuje film nakręcony przez uczennicę kl. III B gimnazjum Gabrielę Depę i zmontowany przez Arkadiusza Borawiaka. Ten film możecie obejrzeć, klikając tutaj 🙂
Witold Antosz